PRAWO PRACY
Kodeks prawa pracy określa najważniejsze zasady powiązane z pojęciem zatrudnienia. Przyznaje m.in. prawo do pracy dla każdego obywatela, zakaz dyskryminacji, równość każdego pracownika i konieczność poszanowania ich godności. Opisuje ponadto obowiązki obu stron zatrudnienia. To właśnie w tym Kodeksie znajdziesz najważniejsze zasady prawne, które pomogą Ci rozwiać wątpliwości związane z problemami w miejscu pracy.
Co do zasady, pracownikiem może być wyłącznie osoba, która ukończyła 18 lat, możliwe jest jednak także zatrudnienie osoby, która nie ukończyła jeszcze 18 lat, na określonych w kodeksie pracy i wydanych na jego podstawie aktach wykonawczych.
Podstawowe zasady prawa pracy:
- prawo do pracy
- swoboda nawiązywania stosunków pracy i płacy
- poszanowanie godności i dóbr osobistych pracownika
- równość pracowników, zakaz dyskryminacji
- prawo do godziwego wynagrodzenia
- ochrona uprawnień pracowników, prawo pracowników i pracodawców do tworzenia organizacji zawodowych oraz przystępowania do nich
- partycypacja pracownicza